Istnieją dwa podstawowe warianty hamulców tarczowych- mechaniczne(na linkę) oraz hydrauliczne (na płyn hamulcowy). Rozwiązania producentów często różnią się od siebie, więc najlepiej posiłkować się instrukcją obsługi konkretnego hamulca. Jeżeli natomiast nie mamy takiej możliwości poniższe punkty mogą znacznie ułatwić naprawę sprzętu
- W hamulcach tarczowych jeden klocek dociska tarczę natomiast drugi pozostaje nieruchomy. Pozycję nieruchomego klocka można regulować specjalnym pokrętem lub śrubą tak, aby znalazł się w pozycji najbardziej zbliżonej do tarczy, lecz nie obracał jej.
- W następnym etapie możemy regulować pozycję drugiego klocka poprzez ustawienia regulatorów po obu końcach pancerzy. Zależy nam tu na jak najbliższym ustawieniu klocka względem tarczy, bez niechcianego tarcia.
- Podsumowując, dobrze jest regularnie sprawdzać zużycie klocków hamulcowych. Jeżeli klocki nie są zużyte, hamulec jest prawidłowo wyregulowany, a mimo to odczuwamy spadek siły hamowania należy niezwłocznie udać się do wykwalifikowanego serwisu rowerowego.